Критерії оцінювання учнів із літератури
Головною метою вивчення української
літератури в загальноосвітніх навчальних закладах є залучення учнів до найвищих
досягнень національної та світової літератури і культури, національних і загальнолюдських
духовних цінностей, формування комунікативної та літературної компетентностей, розвиток
творчих здібностей учнів, виховання в них естетичного смаку, високої читацької та
загальної культури, вироблення вмінь самостійно ознайомлюватися зі зразками мистецтва
слова, свідомо сприймати втілені в них естетичні й духовні цінності.
Для досягнення цієї мети необхідно
вирішувати такі основні завдання:
● формувати в учнів уявлення про художню літературу як мистецтво
слова, важливу складову системи мистецтв і духовної культури українського та інших
народів світу;
● виховувати повагу до духовних скарбів українського народу та
всього людства, расову, етнічну, соціальну, гендерну, релігійну, індивідуальну толерантність,
здатність формувати, формулювати й активно відстоювати власну точку зору, свою систему
життєвих цінностей і пріоритетів, зберігати й примножувати кращі національні традиції;
● відпрацьовувати з учнями вміння й навички аналізу художнього
тексту, здатність сприймати його з урахуванням авторської концепції й індивідуального
стилю, бачити кожен конкретний твір у літературному, культурному та історичному
контекстах;
● давати школярам оптимальний обсяг літературознавчих понять і
термінів, потрібних для повноцінної інтерпретації художніх текстів, розуміння головних
закономірностей перебігу літературного процесу;
● навчати учнів визначати національну своєрідність і загальнолюдську
значущість літературних творів, у тому числі шляхом зіставлення зі зразками різних
національних літератур та різних видів мистецтв;
● розвивати усне й писемне мовлення школярів, їхнє мислення (образне,
асоціативне, абстрактне, критичне, логічне тощо);
● формувати в учнів потребу в читанні літературних творів, здатність
засвоювати духовноестетичний потенціал художньої літератури;
● виховувати повагу до книги як універсального носія інформації,
відпрацьовувати навички розрізнення явищ елітарної та масової
культури;
● прищеплювати школярам високий естетичний смак.
На уроках літератури домінантною формою навчання
і контролю за досягнутими результатами є діалог, який відбувається на всіх етапах
навчальної діяльності і спонукає учнів розмірковувати, робити узагальнення і висновки,
аргументовано висловлювати власні думки. Під час такого оцінювання обов’язковим
має стати: контроль за прочитанням кожним учнем програмових творів, визначення рівня
засвоєння їхнього змісту та вироблення вмінь і навичок їхнього аналізу й інтерпретації,
перевірка виконання усних і письмових робіт, виразне читання художніх текстів.
Критерії оцінювання навчальних досягнень учнів
Рівні навчальних
досягнень
учнів
|
Бали
|
Характеристика навчальних досягнень учня (учениці)
|
I. Початковий
|
1
|
Учень
(учениця) сприймає навчальний матеріал на елементарному рівні, називає окремий
літературний факт або явище.
|
|
2
|
Учень
(учениця) сприймає навчальний матеріал на елементарному рівні, називає окремі
літературні факти або явища.
|
|
3
|
Учень
(учениця) сприймає навчальний матеріал, відтворює окремий фрагмент твору (з допомогою
вчителя).
|
II. Середній
|
4
|
Учень
(учениця) частково відтворює навчальний матеріал на репродуктивному рівні, дає
визначення літературного явища без посилання на текст.
|
|
5
|
Учень
(учениця) розуміє навчальний матеріал і з допомогою вчителя знаходить потрібні
приклади у тексті літературного твору.
|
|
6
|
Учень
(учениця) розуміє навчальний матеріал, відтворює значну його частину з допомогою
вчителя і самостійно знаходить приклади у тексті.
|
ІІІ. Достатній
|
7
|
Учень
(учениця) володіє матеріалом і навичками аналізу літературного твору за поданим
учителем зразком, наводить окремі власні приклади на підтвердження певних суджень.
|
|
8
|
Учень
(учениця) володіє матеріалом та навичками текстуального аналізу художнього твору,
під керівництвом учителя виправляє допущені помилки й добирає аргументи на підтвердження
висловленого судження або висновку.
|
|
9
|
Учень
(учениця) володіє матеріалом, навичками текстуального аналізу на рівні ціліснокомплексного
уявлення про певне літературне явище, під керівництвом учителя аналізує і виправляє
допущені помилки; добирає аргументи на підтвердження висловленого судження або
висновку.
|
ІV. Високий
|
10
|
Учень
(учениця) добре володіє матеріалом та навичками ціліснокомплексного аналізу художнього
твору, самостійно оцінює окремі літературні явища, знаходить і виправляє допущені
помилки, працює із різними джерелами інформації, систематизує дібраний матеріал.
|
|
11
|
Учень
(учениця) на високому рівні володіє матеріалом, вміннями і навичками ціліснокомплексного
аналізу художнього твору, висловлює свої
думки, самостійно оцінює явища культурного життя,аргументуючи власну позицію щодо
них, виявляє початкові творчі здібності.
|
|
12
|
Учень
(учениця) вільно володіє матеріалом та навичками ціліснокомплексного аналізу
літературного твору, виявляє особливі творчі здібності та здатність до оригінальних
рішень щодо різноманітних навчальних завдань, до використання набутих знань та
вмінь у нестандартних ситуаціях, має схильність до літературної творчості.
|
Критерії оцінювання виразного читання напам'ять
художніх творів
Рівні
|
Бали
|
Критерії оцінювання
|
Початковий
|
1
|
Учень
монотонно читає напам'ять лише окремі фрази художнього тексту.
|
|
2
|
Учень
невиразно читає напам'ять невеличкий фрагмент рекомендованого для вивчення твору.
|
|
3
|
Учень
читає напам'ять недостатній за обсягом уривок твору зі значною кількістю фактичних
мовленнєвих помилок.
|
Середній
|
4
|
При
читанні напам'ять твору учень допускає значну кількість помилок різного характеру.
|
|
5
|
Учень
читає вивчений напам'ять твір зі значними змістовими неточностями, порушенням
правил техніки мовлення.
|
|
6
|
Учень
читає напам'ять художній твір з окремими орфоепічними та змістовими огріхами.
|
Достатній
|
7
|
При
читанні напам'ять твору учень правильно, чітко передає зміст твору, але виконує
його невиразно, монотонно.
|
|
8
|
Вивчений
напам'ять твір учень читає з окремими декламаційними огріхами.
|
|
9
|
Учень
виразно читає напам'ять вивчений твір, але час від часу допускає змістові неточності.
|
Високий
|
10
|
Учень
виразно, без помилок та неточностей, декламує твір напам'ять.
|
|
11
|
Вивчений
напам'ять твір учень декламує, виявляючи індивідуальне розуміння тексту, своє
ставлення до прочитанного.
|
|
12
|
Читання
напам'ять твору учнем відзначається високим рівнем артистизму, мовленнєвої вправності.
Учень виявляє особисте ставлення до прочитаного, може сформулювати і висловити
своє "надзавдання" (мету) читання твору.
|
Немає коментарів:
Дописати коментар