ЗНО з
української мови і літератури: особливості тесту 2015 року
Завданням
зовнішнього незалежного оцінювання з української мови і літератури є оцінка
підготовленості учасників тестування з метою конкурсного відбору для навчання у
вищих навчальних закладах.
Зміст сертифікаційних робіт ЗНО базового та
поглибленого рівнів визначається на основі Програми зовнішнього незалежного
оцінювання з української мови і літератури для осіб, які бажають здобувати вищу
освіту на основі повної загальної середньої освіти.
СЕРТИФІКАЦІЙНА
РОБОТА ЗНО БАЗОВОГО РІВНЯ З УКРАЇНСЬКОЇ МОВИ І ЛІТЕРАТУРИ
Сертифікаційна
робота базового рівня з української мови і літератури містить 58 завдань, на
виконання яких буде відведено 150 хвилин.
Тест ЗНО з української мови і літератури
базового рівня складається із завдань трьох форм: завдань з вибором однієї
правильної відповіді, завдань на встановлення відповідності та завдання з
розгорнутою відповіддю.
Завдання з
вибором однієї правильної відповіді – до кожного із завдань подано чотири або
п’ять варіантів відповіді, з яких лише один правильний. Завдання вважається
виконаним, якщо учасник зовнішнього незалежного оцінювання вибрав і позначив
правильну відповідь у бланку відповідей А.
Тест містить 48 завдань цієї форми (№1–23*,
29–33*, 34–53), що будуть оцінені в 0 або 1 бал: 1 бал, якщо вказано правильну
відповідь; 0 балів, якщо вказано неправильну відповідь, або вказано більше
однієї відповіді, або відповіді не надано.
Завдання на
встановлення відповідності - до кожного завдання подано інформацію, позначену
цифрами (ліворуч) і буквами (праворуч). Щоб виконати завдання, необхідно
встановити відповідність інформації, позначеної цифрами та буквами (утворити
"логічні пари"). Завдання вважається виконаним, якщо учасник
зовнішнього незалежного оцінювання правильно зробив позначки на перетинах рядків
(цифри від 1 до 4) і колонок (букви від А до Д) у таблиці бланка відповідей А.
До базового тесту з української мови і
літератури включено 9 завдань цієї форми (№24–28*, 54–57), що будуть оцінені в
0, 1, 2, 3 або 4 бали: 1 бал за кожну правильно встановлену відповідність
("логічну пару"); 0 балів, якщо не вказано жодної правильної логічної
пари або відповіді на завдання не надано.
Завдання з
розгорнутою відповіддю (№58*) - завдання цієї форми передбачає створення
учасником зовнішнього незалежного оцінювання власного аргументативного
висловлення на дискусійну тему в бланку відповідей Б.
Увага! * –
завдання з української мови, результат виконання яких буде зараховуватися як
державна підсумкова атестація.
Завдання з розгорнутою відповіддю оцінюється
від 0 до 20 балів за критеріями змісту та мовного оформлення:
1. Теза: 0,
1 або 2 бали.
2.
Аргументи: 0, 1 або 2 бали.
3а. Приклад
із літератури чи інших видів мистецтва: 0, 1 або 2 бали.
3б. Приклад,
що є історичним фактом або випадком із життя: 0, 1 або 2 бали.
4.
Логічність, послідовність: 0, 1 або 2 бали.
5. Висновок:
0, 1 або 2 бали.
6а.
Орфографія та пунктуація: 0, 1, 2, 3 або 4 бали.
6б. Лексика,
граматика та стилістика: 0, 1, 2, 3 або 4 бали.
До уваги
учасників тестування! Роботу, що не відповідає темі власного висловлення, буде
оцінено в 0 балів. Роботу обсягом до 100 слів буде оцінено в 0 балів.
Максимальна кількість балів, яку може набрати
учасник ЗНО, правильно виконавши всі завдання сертифікаційної роботи з
української мови і літератури базового рівня, – 104.
СЕРТИФІКАЦІЙНА
РОБОТА ЗНО ПОГЛИБЛЕНОГО РІВНЯ З УКРАЇНСЬКОЇ МОВИ І ЛІТЕРАТУРИ
Сертифікаційна
робота з української мови і літератури поглибленого рівня містить 74 завдання.
58 завдань тесту мають базовий рівень складності, 16 – поглиблений. На виконання
роботи учасникам ЗНО буде відведено 210 хвилин (150 хвилин на виконання завдань
базового рівня та 60 хвилин на виконання завдань поглибленого рівня).
Сертифікаційна робота з української мови і
літератури поглибленого рівня складається із завдань п’яти форм: завдань з
вибором однієї правильної відповіді, завдань на встановлення відповідності,
завдань на встановлення правильної послідовності, завдань з короткою
відповіддю, а також завдання з розгорнутою відповіддю.
Завдання з
вибором однієї правильної відповіді - до кожного із завдань подано чотири або
п’ять варіантів відповіді, з яких лише один правильний. Завдання вважається
виконаним, якщо учасник зовнішнього незалежного оцінювання вибрав і позначив
правильну відповідь у бланках відповідей А (базовий рівень) і А+ (поглиблений
рівень).
Тест містить 52 завдання цієї форми (№1–23*,
29–33*, 34–53 – базовий рівень, №59–62 – поглиблений рівень), що оцінюється в 0
або 1 бал: 1 бал, якщо вказано правильну відповідь; 0 балів, якщо вказано
неправильну відповідь, або вказано більше однієї відповіді, або відповіді не
надано.
Завдання на
встановлення відповідності – до кожного завдання подано інформацію, позначену
цифрами (ліворуч) і буквами (праворуч). Щоб виконати завдання, необхідно
встановити відповідність інформації, позначеної цифрами та буквами (утворити
"логічні пари"). Завдання вважається виконаним, якщо учасник
зовнішнього незалежного оцінювання правильно зробив позначки на перетинах
рядків (цифри від 1 до 4) і колонок (букви від А до Д) у таблиці бланка
відповідей А (базовий рівень).
Тест містить 9 завдань цієї форми (№24–28*,
54–57 – базовий рівень), що будуть оцінені в 0, 1, 2, 3 або 4 бали: 1 бал за
кожну правильно встановлену відповідність ("логічну пару"); 0 балів,
якщо не вказано жодної правильної логічної пари або відповіді на завдання не
надано.
Завдання на
встановлення правильної послідовності - до кожного завдання подано перелік явищ
(фактів), позначених буквами, які потрібно розташувати в правильній
послідовності, де перше явище (факт) має відповідати цифрі 1, друге – цифрі 2,
третє – цифрі 3, четверте – цифрі 4. Завдання вважається виконаним, якщо
учасник зовнішнього незалежного оцінювання правильно зробив позначки на
перетинах рядків (цифри від 1 до 4) і колонок (букви від А до Г) у таблиці
бланка відповідей А+ (поглиблений рівень).
Тест містить 4 завдання цієї форми (№63–66 –
поглиблений рівень), що будуть оцінені в 0, 1, 2 або 3 бали: 3 бали, якщо
правильно вказано послідовність усіх подій; 2 бали, якщо вказано першу та
останню події; 1 бал, якщо вказано або першу, або останню подію; 0 балів, якщо
вказано неправильну відповідь або відповідь на завдання не надано.
Завдання з
короткою відповіддю - завдання цієї форми передбачає відповідь на поставлені до
тексту запитання з використанням інформації з тексту, а також застосування
знань і вмінь з курсу української мови.
До кожного завдання учасник зовнішнього
незалежного оцінювання має самостійно сформулювати відповідь і записати її в
бланку відповідей Б+ (поглиблений рівень).
Тест ЗНО з української мови і літератури
поглибленого рівня містить 8 завдань цієї форми (№67–74 – поглиблений рівень),
що будуть оцінені в 0, 1, або 2 бали: 2 бали, якщо надано повну правильну
відповідь на поставлене запитання; 1 бал, якщо надано неповну відповідь; 0
балів, якщо відповідь відсутня або вона не правильна.
Завдання з
розгорнутою відповіддю (№58* – базовий рівень) - завдання цієї форми передбачає
створення учасником зовнішнього незалежного оцінювання власного
аргументативного висловлення на дискусійну тему в бланку відповідей Б (базовий
рівень).
Увага! * –
завдання з української мови базового рівня, результат виконання яких буде
зараховуватися як державна підсумкова атестація.
Завдання з розгорнутою відповіддю оцінюється
від 0 до 20 балів за критеріями змісту та мовного оформлення:
1. Теза: 0,
1 або 2 бали.
2.
Аргументи: 0, 1 або 2 бали.
3а. Приклад
із літератури чи інших видів мистецтва: 0, 1 або 2 бали.
3б. Приклад,
що є історичним фактом або випадком із життя: 0, 1 або 2 бали.
4.
Логічність, послідовність: 0, 1 або 2 бали.
5. Висновок:
0, 1 або 2 бали.
6а.
Орфографія та пунктуація: 0, 1, 2, 3 або 4 бали.
6б. Лексика,
граматика та стилістика: 0, 1, 2, 3 або 4 бали.
До уваги
учасників тестування! Роботу, що не відповідає темі власного висловлення, буде
оцінено в 0 балів. Роботу обсягом до 100 слів буде оцінено в 0 балів.
Максимальна кількість балів, яку може набрати
учасник ЗНО, правильно виконавши всі завдання сертифікаційної роботи з
української мови і літератури поглибленого рівня, – 136.
Методичні поради щодо написання власного висловлювання
Однією
з головних частин тесту ЗНО з української мови та літератури є створення
власного
висловлення. Таке завдання з’ясовує, наскільки учасник тестування вміє сформувати
і
грамотно
написати зв’язне повідомлення у вигляді тексту, чи може він проаналізувати
поставлену
проблему, дати свій варіант її бачення та розуміння. Також важливим є вміння
логічно
структурувати це повідомлення, дотримуючись правил композиційної побудови тексту
і
відтворюючи всі її рівні.
Теза
– важливий змістовий,
композиційний, логічний ланцюжок, що організує текст і
слугує
для розвитку думки. Це коротко сформульована провідна думка твору, статті, доповіді,
правильність
якої необхідно довести. Тут ми презентуємо гіпотезу висловлення проблеми, тож
саме
теза є відправним пунктом наших міркувань. Для того, щоб шлях розгортання думки,
її
аргументації
та резюмування був правильним, слід чітко сформулювати тезу, виголосивши
таким
чином проблему. У реченні-тезі окреслено проблему, яку необхідно розгорнути,
прокоментувати,
а власну позицію аргументувати вдало дібраним і застосованим доказовим
матеріалом.
Аргументація
має бути переконливою
і спиратися на такі рівні: логічність доказів та
послідовність
їх мовної презентації, доречність аргументів, їх життєвість (тобто конкретність,
а
не
абстрактність) та різноманітність.
Важливим
засобом аргументування є приклади з творів художньої літератури чи інших
видів
мистецтва, історичні факти, власний досвід. Однак варто розуміти, що сила цих прикладів
не
однозначна; більшої уваги у переконанні мають факти з історії чи життя відомих історичних
осіб,
які є частиною загального історичного досвіду людства. Залучення до засобів аргументації
прикладів
із художньої літератури чи інших видів мистецтва збагачує міркування, підсилює
авторську
позицію і характеризує вас як вдумливого, розумного читача, обізнаного зі світовою
літературою
як мистецтвом слова.
Удало
дібрані приклади з історичного минулого або сьогодення, з творів художньої
літератури
чи власного життєвого досвіду допоможуть переконати читача в доречності ваших
думок
і засвідчать рівень вашої вікової, знаннєвої, суспільної та громадянської компетентності.
Варто
ретельно продумати, наскільки застосований вами аргумент виконує покладене на нього
смислове
навантаження і логічно вписується у хід вашого міркування. Логічність дуже важлива
під
час висвітлення вашої погляду й у переконанні опонента в його слушності.
Логічність
виявляється у
композиційному структуруванні етапів розгортання думки,
послідовному
викладі власних міркувань і наведених аргументів, у дотриманні причинно-
наслідкових
зв'язків між попередньою та наступною думкою, доречністю використаних фактів,
їх
смисловою мотивацією. Саме логіка торує шлях до оптимального розуміння думки мовця,
зумовлює
прийняття, а нелогічність - неприйняття його позиції. Логікою називають здатність
людини
правильно, тобто логічно мислити, послідовно викладати власні міркування.
Окрім
логічності, важливим змістовим організатором тексту є послідовність викладу
думок,
яка реалізується дотриманням смислових зв'язків між попереднім і наступним
реченнями.
При цьому попереднє речення, як правило, є смисловим підґрунтям для подальшого
розгортання
думки. Допомагають логічно й послідовно передати перебіг думок автора в тексті
вставні
слова й словосполучення, які унеможливлюють виявлення власної констатуючої (на
мою
думку; я вважаю; як мені здається й ін.) та емоційної (на щастя; на радість; на
жаль; як не
прикро)
позиції автора, визначають черговість застосованих аргументів (по-перше; по-друге,
у
першому
випадку; з одного боку; з іншого боку).
У
висновку резюмується чітка позиція автора щодо гіпотетичного розв'язання
поставленого
питання, і ця позиція є наслідком усього міркування. Допомагають оформити
висновок
такі слова і вирази: отже; тож; що ж; як бачимо; підбиваючи підсумки; з огляду на
сказане;
обміркувавши проблему та ін. Зверніть увагу на те, що кожен висновок чітко акцентує
позицію
автора, навіть якщо проблема неоднозначна і знайти її розв'язання складно. Висновок,
якщо
він: 1) сформульований грамотно й конкретно; 2) послідовно випливає із попередніх
міркувань;
3) логічно пов'язаний із висунутою тезою, запропонованими аргументами,
наведеними
прикладами – свідчить про ваше вміння конструювати мислення і, відповідно,
мовлення
за законами логіки, послідовності, змістовності. А також демонструє навички
структурування
думки, вміння побачити головне і другорядне, знайти раціональну зернину в
обдумуванні
поставленої проблеми.
Для
кращого усвідомлення поставленого перед вами завдання створити власне
висловлення,
тобто виявити рівень сформованості текстотворчих і мовленнєвих умінь і
навичок,
наводимо перелік тих мовленнєвих компетентностей, якими має володіти випускник
під
час виконання відкритого завдання з розгорнутою відповіддю. Він має уміти:
Ø
висловлювати власні думки з приводу запропонованої теми;
Ø
логічно викладати власні міркування й доречно та правильно їх аргументувати;
Ø
підтверджувати свої аргументи доречними прикладами з літератури, інших видів
мистецтва,
історії, суспільно-політичного життя та правильно ці приклади
інтерпретувати;
Ø
наводити приклади з власного життя та пояснювати їх у контексті запропонованої
Ø
теми;
Ø
дотримуватися необхідного стилю мовлення і використовувати відповідний стиль
мовлення;
Ø
добирати точні, виразні мовні засоби для вираження думок, грамотно
оформлювати
висловлювання згідно з правилами орфографії та пунктуації;
Ø робити вмотивовані висновки.
Немає коментарів:
Дописати коментар