7 клас
Тема: Казкове і реалістичне у творах Б. Харчука та Антуана де
Сент-Екзюпері.
Мета: ознайомити учнів з блоком
літературознавчих понять (реалізм, притча, казка); формувати навички виразного
читання прозових творів; розвивати вміння порівнювати тексти методом
компаративного аналізу; навчити семикласників "занурюватися" в
колорит епохи, історичне підґрунтя біографії письменника.
Тип
уроку: урок - літературознавче дослідження
(компаративний аналіз).
Обладнання:
портрети
письменників, ілюстрації до творів.( дод. 3, 4, 5, 6)
Випереджувальне
завдання: виписати з тлумачного словника і словника літературознавчих
термінів визначення понять реалізм,
казка, притча, легенда, парабола, повість, фабула.
Епіграфи:
"Був
дорослим, а в душі залишався дитиною.
Багато
втрачав у житті, та не загубив головного
-здатності
дивуватися. Світ залишався
Таємничим
і незбагненним. Може, тому так любив дітей.
З ними
йому було легко і втікав сум; дозволяв себе
смикати
за довгого носа, за вуха, гратися в собаку,
коли його легенько кусали, в коня, коли на
ньому їздили.
Закінчувалася
гра - і починалася
казка про те,
що бачило око і чуло вухо. От бджілка: куди
летить
і як живе, чи щаслива? Бджілка - трудівниця,
а метелик
- лінько.
Йому все гульки! Але гарний!
Десь у
самого сонця позичив фарби..."
Роксана Харчук (донька)
про Бориса Харчука
"Звідкіль
я? Я з мого дитинства.
Я
прийшов з дитинства, як з країни..."
Антуан де Сент-Екзюпері
Хід
уроку
I. Вступне
слово вчителя. Оголошення теми й мети уроку.
II. Сприймання
біографічних відомостей про Б.Харчука та А. де Сент-Екзюпері, порівнювання їх.
Борис Харчук
(1931-1988)
"Письменник - це сумління народу".
Борис. Харчук
Народився Борис Харчук 13 вересня 1931 р. у мальовничому селі Лози
неподалік старовинного містечка Вишнівця на Збаражчині (Тернопільщина). Коли
йому виповнилося 5 років, батьки повели хлопчика на
ювілей Кобзаря. Вдалося розшукати унікальну пожовклу світлину, де відзнята ся
громада села. У центрі біля вишитого портреті Т.Шевченка - малий Бориско.. Хоч офіційно «Просвіта» на той час
була заборонена, але фото з єдиного архіву Харчуків засвідчує, що ніякі заборони не
перешкоджали національно свідомим лозівчанам нести Шевченкове слово в народ.
Притримуючи полотняну торбину, лопотів босими
ногами по холодній осінній землі до школи. Гірке то було навчання. Пан
керівник учитель не любив простих хлопців, не терпів української мови, усіляко
глузуючи з неї, а то й б'ючи лінійкою по руках, кати чув з уст школяра українське
слово .
Походження Б.Харчука не розголошували, бо це могло
вплинути на подальшу долю не тільки самого письменника, а й його родини.
Поет-політв'язень Іван Гнатюк з цього приводу згадував: "То були тривожні
післявоєнні часи, коли на західноукраїнських землях народ піднявся на
са-мопожертовну боротьбу проти національного поневолення і сталінських
жахливих репресій. Я цією боротьбою був захоплений ще з дитинства, і десь за
німців, пригадую, познайомився з Борисовим батьком (Микитою Яковичем Харчуком. ) як одним із керівників ОУН у
нашому селі. Може, це знайомство і перейшло згодом у взаємодовіру та дружні
стосунки з його сином Борисом. Ми обидва писали вірші, звичайно, політичні,
наївно думаючи, що вони теж покладуть певну лепту на вівтар національного
визволення, обговорювали тогочасні новини, переважно про бої та арешти, і самі
готували себе до нелегкої підпільної боротьби" .
Письменникова мати, Анастасія Іванівна -проста селянка із Савчиць на Кременеччині. її виховували в патріотичному
дусі. Саме в той нелегкий час їй вдалося заховати і зберегти десятки
найцінніших книжок з великої бібліотеки сільської "Просвіти". Розповів
про це воїн-повстанець Олекса Мазур: "В одному із боїв під селом Плоским
я був тяжко поранений. Жінки вночі перевезли мене кіньми на хутір біля села
Дзвинячої. Господиня домівки доглядала мене... На день мене виносили за садок
під солом'яний стіжок, подалі від людського ока. Я там лікувався сонцем. А
вночі заносили до хати, завішуючи вікна ряднами. Анастасія Іванівна зносила з
горища книги, запалювала гасову лампу, і ми читали. Був там "Кобзар"
Т.Шевченка, Франкова поезія, твори Б.Лепкого, В.Самійленка..." .
Особистий приклад батьків був тим джерелом, з якого
черпав Б.Харчук наснагу для боротьби за ідею української державності.
У
простій селянській сім'ї Харчуків підростало четверо дітей: старший - Борис, менший - Іванко та дві дівчинки - Віра й Надя. Двійнята повмирали ще немовлятами.
Недовго ходив по рідній землі й Іванко, зів'яв, не розквітнувши... Чи не став
фатальним для нього той день, коли на хуторі неподалік Дзвинячої енкаведист
виводив на розстріл матір Анастасію, розгинаючи небо лункими пострілами... Та
Бог її врятував.
Здобувши
початкову освіту в Лозах (1945 р.), Борис продовжив навчання у Дзвиняцькій семирічці.
Після закінчення її пішов у Вишнівецьку середню школу (1945-1950 рр.). Там юнак
зацікавився минувшиною рідної землі, героїкою звитяжних походів. По тому
вступив до Кременецького педагогічного інституту, з якого невдовзі був відрахований.
І не через неуспішність... У своїх перших літературних спробах студент фактично
висміяв вузівське керівництво. На жаль, короткозоре інститутське начальство не
побачило в ньому майбутнього талановитого прозаїка, вздрівши тільки "наклепника".
Він змушений перевестися до Полтавського педінституту, який закінчив у 1954 р.
Потім
була журналістська праця. Згодом -працівник ПК ЛКСМ України, редактор журналу "Малятко".
Б.Харчука оминали літературні премії, звання
та нагороди. У радянському суспільстві, як вогню, боялися слова правди і тих,
хто сіяв її зерна. А він був з когорти саме таких.
Антуан
де Сент-Екзюпері
(1900-1944)
"Перш ніж писати,
треба жити".
Антуан
де Сент-Екзюпері
Народився
Антуан Марі Роже де Сент-Екзюпері 22 червня 1900 р. в місті Ліон у дворянській
сім'ї. Дитинство минуло в атмосфері таємничої і загадкової казки в замку Ла
Молль. Антуан зростав гармонійно, в усьому був самостійним і незалежним. У
старовинному палаці з ніким ще не дослідженим горищем панувало відчуття
вічності, надійності рідного дому, стійкості домашнього вогнища.
На дев'ятому році його разом з
молодшим братом віддали навчатися до колежу, де колись здобував освіту
батько. Почуття гідності, потяг до лицарства, любов до краси - це вже тоді було і назавжди залишалося з ним як
основа світлого, веселого, життєрадісного характеру, наснаженого тривогою
шукань і винахідливістю.
На початку Першої світової війни
мати пішла у шпиталь сестрою милосердя, а дітей відвезла до Швейцарії у
привілейований колеж, певна, що там вони почуватимуться, наче вдома...
"Чи відомо вам, такій
слабенькій, що ангел-хранитель, сильний і мудрий, сповнений благодаті, якому
моляться ночами на самоті?" - писав Антуан у листі до матері. Цей та інші листи - аж до надісланого перед останнім польотом, - вражають не просто рефреном синівської відданості. Є
щось у них надособисте, що примушує читати слово Мати з
великої літери. І мимоволі напрошується узагальнення: чи не стала для нього мати,
в міру зростання відстані між ними, символом усіх тих світлих вірувань,
традицій, високих почуттів і духовної снаги, які успадкував цей великий
талант як "тисячолітню духовну культуру"?
Власним коштом він навчався у
ветеранів війни, тепер цивільних пілотів, що саме закладали першу повітряну
лінію Париж-Лондон, потім
Тулуза-Касабланка. Згодом
переїхав на півроку до Марокко - вчитися на військового пілота -і 1922 р. дістав звання молодшого лейтенанта. Після першої
серйозної аварії його демобілізували.
Далі була робота в торговельній
фірмі, періоди гострого невдоволення собою, які закінчилися для Екзюпері - письменника
великим відкриттям: "Перш ніж писати, треба жити".
Восени 1926 р. він іде на поштово-повітряну лінію Тулуза-Касабланка і потрапляє в
середовище відомих французьких пілотів (Дора, Мермоз, Ґійоме). Тут
відбувається "друге народження" Екзюпері - авіатора.
У 1927 р. його призначають начальником аеродрому в Кап - Джубі
на лінії Тулуза-Дакар. "Я знаю, що таке самотність.
За три роки в пустелі я звідав її смак". 1929 р. він отримав нове призначення - в Південну Америку технічним директором авіалінії
"Аеропоста - Аргентина". Це були героїчні часи перших перельотів
через Атлантику і Кордильєри (вищі за стелю тодішніх літаків), перших жертв і
перемог.
1931 р.
письменник повернувся до Франції разом з дружиною, аргентинкою Консуело. А
1932 р. Екзюпері як пілот-випробувач дивом урятувався від загибелі зі своїм
гідропланом у бухті Сан-Рафаеля. Після цього він поринув у стихію літератури й
кіно (за його творами поставили два фільми). У нього завжди були свої ідеї (за
ним числиться п'ять патентів на наукові винаходи в галузі аеродинаміки).
Тридцяті роки принесли йому
багато відкриттів, бо це, власне, були роки близького знайомства зі світом.
Він їде до Індокитаю. З лекціями про цивільну авіацію об'їздить найбільші міста
Африки, потім - Стамбул, Рим, Афіни. Як журналіст відвідує СРСР, Іспанію, США
і, нарешті, Німеччину. Він довіряє лише власним очам - без упереджень.
"Мені плювати на режим: найважливіше знати, який тип людини створюється
тим ладом". Особливо гнітюче враження справила на письменника Німеччина 1937-1939 рр. Гідові, якому потім судилося стати намісником в
окупованій Франції, Екзюпері сказав: "Тип людини, який ви створюєте, не
цікавить мене".
1940 р. Екзюпері не
приймають у військову авіацію за станом здоров'я, та він використовує всі свої
зв'язки, щоб потрапити саме в діючі частини, бо гостро відчув себе часткою
Франції. "Поки я не беру участі у війні -
я морально хворий... Мені
багато треба сказати про події. Я можу говорити про них як солдат, а не як
турист..."
В
екскадрильї 2-33 він зголошується добровольцем на
будь-які завдання. В авіагрупі, що з 23 літаків утратила 17, жоден пілот не скористався нагодою відмовитися від завдання: "Дух брав
гору над розумом... Є істини вищі за всі докази розуму".
Навесні 1943 р. Екзюпері в Алжирі. Найвищий
вік для пілота на "лайтнінгу" - 35 років. Йому ж - 43. Попри численні травми та обмежені рухи лівої руки він наполегливістю,
силою свого авторитету домагається дозволу брати участь у бойових вильотах.
Майор Екзюпері знову над Францією з фотокамерою. Після другого польоту зазнає
аварії. І знову добивається участі в польотах своєї ескадрильї 2-33. Генерал
дає дозвіл "на п'ять польотів - і жодного більше". Але після п'ятого
впертий Екзюпері летить ушосте, всьоме,
увосьме... І навіть більше:
"Я залишусь з товаришами до кінця. Думаю, вже недовго".
Знов
над землею, де минуло дитинство. Було щось символічне в тому, що востаннє летів
він над країною дитинства й останнього листа написав до матері.
31 липня 1944 р.
з острова
Корсика Екзюпері зробив свій дев'ятий виліт, з якого не повернувся.
До визволення Франції він не
дожив місяця.
Але він став її піснею.
Бесіда
• Які
факти життя Б.Харчука вам найбільше запам'яталися? Чому? Умотивуйте свою
думку.
• Що можна сказати про вплив матерів на особистості
майбутніх письменників - Б.Харчука й А. де Сент-Екзюпері?
• Чи є
спільні риси в характерах українського і французького письменників? (Рішучість, щирість, мужність, незламність,
патріотизм.)
• Які
труднощі доводилося долати Б.Харчукові та А. де Сент-Екзюпері?
• Схарактеризуйте
соціальний статус обох письменників.
• За
що твори Б.Харчука нещадно критикувати і цензурували? Чому його позицію
кваліфікували як "український буржуазний націоналізм"?
• Як
ви гадаєте, чому твори А. де Сент-Екзюпері знаходили визнання серед французів?
• Прокоментуйте
вислови письменників, узяті як епіграфи до розповідей про них.
III. Лексикографічна робота.
Учні коментують виписані вдома дефініції понять реалізм,
казка, притча, легенда, парабола, повість, фабула, визначають жанр аналізованих
творів Б.Харчука й А. де Сент-Екзюпері.
IV. Компаративний
аналіз художніх текстів.
1. Які фрази з перших сторінок готують читача до незвичайності ситуації?
1. Які фрази з перших сторінок готують читача до незвичайності ситуації?
"Планетник".
"А ви часом не впали з неба? - запитала вона (Олена Булига.) радо".
"Маленький п р и н
ц". "Першого вечора я заснув тоді на піску пустелі, де на тисячі
миль довкола не було жодної оселі. Людина з розбитого корабля, загублена на
плоті серед океану, - і та не була б така самотня. Як же я здивувався, коли
мене на світанні збудив чийсь дивний голосочок:
- Будь
ласка... намалюй мені баранця!"
2. Прокоментуйте присвяту повісті А. де Сент-Екзюпері Леонові Вертові. Про які риси характеру автора як людини вона свідчить? (Щирість, доброта, надійність.)
3. Як ви розумієте подані афоризми?
Б.Харчук
* «… Краси людини без землі і краси
землі без людини нема. Земля живе, йдучи із зими у весну, з весни у літо, з
літа в осінь, - і
так без кінця. І ніщо не може зацвісти вдруге, а старе не омолоджується.
І все воно - на радість...».
* «Земля - найпривітніша людська домівка. Кращу чи й знайти?»
*
«Світ збудувався і держиться на двох силах -на потузі любові й на потузі терпіння. Ненависть і нетерпець
- не менш потужні, але вони
й великі сили спротиву і тому не варто піддаватися їм. З любові й терпіння
народжуються людина і хліб. Ненависть, нетерпець і незгода на таке нездатні.
Грози, віхоли випробовують потуги любові й терпіння. Хто не витримує, той
пропав».
А. де Сент-Екзюпері.
* «Тут треба пильнувати... Уранці
встав, умився, причепурився і гайда чепурити свою планету. Треба щодня полоти
баобаби, як тільки вже їх можна відрізнити від трояндових кущів: молоді паростки
в них... однакові. Ця праця дуже нудна, але зовсім легка».
*
«Ось моя таємниця, вона дуже проста: лише серце бачить. Найголовнішого очима
не побачиш».
* «...ти завше
відповідальний за всіх, кого приручив. Ти відповідальний за свою троянду».
4. Що в
аналізованих творах слід віднести до казкового, а що - до реалістичного?
5. Чим
схожі головні герої - Планетник ( Хмарник, Бурівник ) і Маленький принц? Що
відмінного у їхніх характерах і долях?
(Спільне. Герої мають надзвичайні
здібності. Вони дуже відповідально ставляться до навколишнього світу. Хлопчики
безмежно добрі, вміють прощати, віддано любити і дружити. Відмінне. Планетник має родину, дбайливу
маму. Він виконує важливі функції в господарстві. Хмарник мрійливий, але він
живе в реальному природному (рослинному, тваринному тощо) оточенні, починає
успішно господарювати. Можна сказати, що Б.Харчук у своєму творі подає модель
патріархальної української родини, модель українського Буття. Маленький принц - дуже самотня дитина. Про його сім'ю мого не розповідається.
Йдеться лише про контакти з представниками різних планет, до речі, не дуже
доброзичливими й не дуже позитивними. Можливо, так самотньо в дитинстві
почувався Антуан де Сент- Екзюпері?..)
6. Кого
можна назвати вчителями головних героїв? Які життєві істини переймають від них
Планетник і Маленький принц? Це реалістичні чи казкові постаті? Пригадайте, як
вони з'являються у творах.
7. Який
соціальний статус мають хлопчики? (Планетник - селянський хлопець, чередник, пасе
худобу; пізніше - починає господарювати на землі. Маленький принц - монарша
особа, але доглядає свою маленьку планету, не цурається праці і спілкується з
усіма на рівних.)
8. Як
зникли головні герої?
9. Що змусило
Планетника залишити домівку? Як повелися б ви на його місці?
10. Чому
покидає планету Маленький принц? Підтвердіть свою думку текстом.
11. Як
дорослі оповідачі відреагували на зникнення юних героїв?
"П
л а н е т н и к". "Завжди, коли мені тоскно, я згадую Планетника
вдивляюся в небо і чую: дзвонять дзвони".
"Маленький
принц". "І я питаю себе: що ж коїться там, на його планеті? Що, як
баранець з'їв троянду? Іноді я кажу собі: "Ні, звичайно, ні! Маленький
принц на ніч завше прикриває троянду скляним ковпаком, і він дуже пильнує
баранця..." Тоді я щасливий. І всі зорі тихенько сміються".
12. Чому
головні герої повістей викликають у читачів позитивні думки й емоції?
13. Чого
навчили вас Планетник і Маленький принц? А чого ви могли б навчити дорослих?
V.
Підбиття підсумків уроку.
VІ. Домашнє завдання.
Підготувати усне повідомлення на одну з тем.
1.Які
факти з життя Б.Харчука й А. де Сент-Екзюпері змусили мене замислитися.
2.
Казковий світ повістей "Планетник" і "Маленький принц".
3.
Реалістична основа творів "Планетник" і "Маленький принц". , І
4.
Головні герої повістей Б.Харчука й А. де Сент-Екзюпері - мрійливі діти з
надзвичайними здібностями.
5.
Дідо Капуш і Лис - чарівні вчителі Планетника і Маленького принца.
6. Мій ідеал дорослої людини.
7.
Коли мої батьки були дітьми...
8.
Моя домівка - планета Земля.
9.
Нові літературознавчі поняття.
Немає коментарів:
Дописати коментар