Тема: Поняття про фразеологізм, його лексичне
значення.
Мета: дати
учням знання з української фразеології, розкрити функціонально-стилістичні можливості
фразеологічних одиниць.
сформувати вміння використовувати фразеологізми в мовленні;
розвивати творчі здібності учнів: виховувати учнів в дусі народної моралі. Обладнання: підручники,
фразеологічні словники, тести, таблиці (дод.1).Хід уроку
I. Організаційний момент.
II. Оголошення теми і мети уроку.
III. Актуалізація опорних знань
1. Епіграф уроку
Наш
предки стріляли з лука, Вміли точно влучати в ціль. То ж і образ іде звідусіль:
Влучне слово в оздобі звука. Процвітай, українське мово, Заохочуй красою нас:
Що багатший твій слів запас, -Легше вибрати влучне слово.
Д.Білоус
2. Вступне слово вчителя- То ж на сьогоднішньому уроці мова піде про «влучні зразки слів», стійкі словосполучення - фразеологізми. Протягом уроку ми будемо працювати над проблемними питаннями:
а) Чому виникають фразеологізми і яка їх функція у мовленні?
б)Які джерела української фразеології?
в) Чи можна сказати, що наявність фразеологізмів у мові свідчить про мудрість, дотепність її носіїв?
IV. Сприймання й засвоєння учнями навчального матеріалу.
1-, Слово вчителя
З давніх-давен народ із покоління в покоління передавав усталені звороти — чудові перлини народної мудрості. В українській мові є багато стійких словосполучень. їх часто можна замінити одним словом: набити руку - навчитися, накивати п'ятами - втекти.
Фразеологізми або фразеологічні звороти - це стійкі сполучення слів, що являють собою змістовну цілісність і відтворюються в процесі мовлення. Фразеологія кожної мови — це скарбниця народу,
білий папір біла ворона
надути щоки надути губи
водити за руку водити за носа
товкти просо в ступі товкти воду
і риба і м'ясо ні риба ні м'ясо
гнути залізо гнути кирпу
З. Вибірковий диктант Веремій
Це діду сь хороший мій.
Звуть його так - Веремій.
Так він дивно розмовляє.
Що попробуй - зрозумій!
В цирку був я з дідусем
ми там бачили усе:
І жонглера, і ведмедя
На швидкім велосипеді...
Я крутивсь, дідусь спитав:
-Ти прийшов ловити гав'.
' Аж піднявся із лави:
Та які ж у цирку гави?
Ну й дідусь мій. Веремій!
Що він каже, зрозумій.
Грались ми з Рябком кудлатим.
Посварилися із братом
Брат мовчав і я мовчав. А дідусь обох повчав:
-Так до бійки недалеко!
Що це ви розбили глека?
Братик, плачучи сказав:
Глека я не розбивав...
Ну й дідусь мій. Веремій!
Що він каже, зрозумій.
Ми були біля криниці,
З неї я хотів напиться,
Нахиляюсь, гнуся, пнусь...
До води ж не дотягнусь.
А дідусь мій: -Що'.' Попив?
Шилом патоки вхопив?
Знов мені незрозуміле.
Тут - ні птахи, ні шила!
Ну й діду сь мій. Веремій!
Що він каже? Зрозумій!
-Скажіть, чому не зрозумів ону к діда?
А яким же одним словом можна замінити кожен фразеологізм? ловити гав - байдикувати: розбити глека - посваритися, патоки вхопити - обдурити.
-Чим. на вашу думку, відрізняються фразеологізми від синонімічних слів?
4. Записати речення Назвати фразеологізми. Пояснити їх
значення
а) Коли друті облизня піймаїи. то й ми остерігаймося, б) Наталка многим женихам піднесла печеного кабака (І.Котляревський), в) Жив собі Чіпка як у Христа за пазухою, г) За те любив він її, душі не чув у ній (Панас Мирний).
Слово вчителя.
-Дайте відповідь на запитання: -Чому виникають фразеологізми та яка їхня функція'.' Українській мові властива образність, влучність, дотепність. Саме влучні вислови стають усталеними і поповнюють фразеологічні засоби мови.
5. Записати речення. Підкреслити фразеологізм.
Михайлівка для мене завжди буде близька, бо тут живуть мої
батьки, родичі, тут мої друзі, однокласники, з якими я не один пуд солі з'їв за роки навчання.
-Що означає цей фразеологізм?
Слово вчителя.
- Які ж джерела української фразеології. Насамперед, народна творчість: що посієш, те й пожнеш;
- повсякденне життя: дати гарбуза, з одного тіста;
- переносне вживання професійних виразів: зняти стружку, підписати вирок;
- художня література. Біблія. Євангеліє: наче йому світ зав'язала, бути чи не бути, пісня пісень:
- вислови відомих людей: «пропаща сила» (Панас Мирний), «коні не винні» (М.Коцюбинський), «досвітні вогні» (Леся Українка).
V. Закріплення.
1. Різнорівневі завдання:
а) вправа (за підручником);
б) індивідуальні завдання за картками;
в) творча робота за малюнками-жартами.
2. Вправа-конкурс за рядами:
1 ряд: записати якнайбільше фразеологізмів, де називаються якісь частини тіла (взяти себе в руки, сушити зуби, взяти ноги на плечі, накивати п'ятами, держи пику і т.д.);
2 ряд: записати фразеологізми, у яких зустрічаються числівники (сім п'ятниць на тиждень, і один в полі воїн, два чоботи - пара, потрібна, як собаці п'ята нога):
3 ряд: записати фразеологізми, де є власні назви (не той тепер Миргород. Хорол річка не та, казала Настя - як удасться, Мартин та Одарочка - добра парочка).
3. Творча робота.
Скласти речення, використавши 3-5 фразеологізмів. IV. Підсумок уроку.
Діти, сподіваюсь, що сьогоднішній урок буде вам в нагоді: адже ми розвивали творчі здібності, збагачували наше мовлення перлинами народної та літературної творчості. Як гарно сказав майстер українського слова Р.Федорів, відповідаючи на запитання: «Звідки ви берете фразеологізми?» «Просто ходжу по світу з відкритою душею, слухаю, багатію!»
Тож давайте і ми будемо жити з відкритою душею для народних мовних скарбів.
VII Оцінювання.
VІІІ Домашнє завдання
1. Опрацювати параграф підручника.
2. Підібрати кілька фразеологізмів, що виникли внаслідок
спостереження за живими істотами.
Немає коментарів:
Дописати коментар