ПСИХОЛОГІЧНІ
ОСОБЛИВОСТІ ВИХОВАННЯ
В СІМ'Ї
(батьківські збори)
Мета:
* активізувати проблему
виховання дітей у сім'ї;
* розглянути роль
батьківства в житті людини;
* спонукати батьків до того,
щоб вони задумалися про власну роль і відповідальність щодо виховання дітей;
* ознайомити батьків із
психологічними особливостями виховання підлітків у сім'ї;
* проаналізувати стилі
батьківської поведінки у взаєминах із дітьми та їхній вплив на процес
формування особистості дитини.
Методи проведення: лекція, елементи тренінгу,
концертна програма.
ХІД ПРОВЕДЕННЯ
ВСТУП
Класний керівник. Доброго дня вам, шановні батьки,
гості, діти! Я рада вітати вас на нестандартних батьківських зборах упродовж
батьківської декади.
Мета наших зборів — спроба
розібратися у деяких складних ситуаціях, які виникають у житті, у спілкуванні
між батьками та дітьми, визначити, яку роль при цьому відіграє психологічний
чинник. У нас із вами спільна мета — щастя та успіх наших дітей. Діти — головне багатство родини. А
родина — це трикутник: діти — батьки
— школа. Для кожної дитини батько й мати — два
гарячих сонця. Надаю слово нашим дітям.
ВИСТУП ДІТЕЙ
«БАТЬКО І МАТИ — ДВА ГАРЯЧИХ СОНЦЯ»
1-й учень. Тато і мама — двоє
найрідніших людей. Вони передають нам життєву мудрість, із ними ми ділимося радощами
і смутком.
2-й учень
Батьки і діти! Діти і
батьки! Неділиме і одвічне слово. Ми засіваємо житейське поле, І не на день минущий — на
віки.
3-й учень
Між нас не ляжуть вирвами роки, Бо ваша кров
пульсує в вашій долі... Батьки і діти! Діти і батьки! Нам нічого ділить на
спільнім полі...
4-й учень. Є
тисячі доріг, мільйон вузьких стежок, а ними йдуть батьки і діти, діти і батьки
— людське нероздільне одвічне коло.
5-й учень. Батько не спить... Батько... Стриманий на ласку, але
такий люблячий і чуйний, ніжний і суворий, добрий і вимогливий. Про це свідчить
приказка «Батькова лайка дужча за материнську бійку». Це ж тато.
6-й учень. Батько — це
захисник, годувальник сім'ї. Батьків приклад у родині має особливе значення.
Вирішальним є батькове слово. Батько завжди дасть мудру пораду, розважить,
заспокоїть.
7-й учень. «Батько» і «мати» — два
найперших слова, які вимовляє дитина. Під наглядом батьків і з їхньою
допомогою дитина вчиться ходити, говорити, пізнавати світ.
8-й учень. Мама... Вона завжди потрібна нам — скільки б нам не було років. Завжди мати турбується про
дітей, думає про них. її руки ніколи не знають спочинку. Ніжні, ласкаві — вони завжди зайняті роботою: варять, печуть, прибирають,
полють грядку, сповивають дитину...
9-й учень. Щедрі на ласку, турботу і любов серця матері й батька.
Але і діти повинні віддячувати їм повагою, турботою, теплом. Адже ніколи не зможе
стати шляхетною людиною той, хто змалку не вмів бути хорошим сином чи ніжною
дочкою. Через сім'ю діти входять у суспільство. У родині їм вручать естафету
досвіду поколінь, котру вони мають нести далі, щоб передати дітям те, що дає
нормальна сімейна атмосфера, спілкування дітей із батьком і матір'ю. Діти
уподібнюються до дорослих, копіюють їх, орієнтуються на їхню поведінку.
Тому недарма в народі кажуть: «Він доброго дерева добрий пагінець одійде, од
добрих батька й матері піде й добра дитина».
10-й учень. Мати! Батько! Якими дорогими для кожного з нас є ці
слова! Скільки в них тепла, радості, милосердя і доброти. Але не завжди ми
буваємо доброзичливими, уважними до батьків. Часто не розуміємо їхніх мудрих
порад, не завжди реагуємо на їхні зауваження.
11-й учень. Хочеться, щоб кожен із нас дорожив своїми
батьками, думав про них, був поруч у скрутну хвилину. Бо вони вчать нас жити,
вчать любові до праці, чесності, щирості, терпінню і великодушності, вчать
своїм життєвим прикладом. Бережімо своїх батьків, будьмо уважнішими до них.
Класний керівник. Шановні батьки!
Пам'ятайте: батьківська любов потрібна для формування самоповаги дитини, добрих
взаємин з іншими людьми, позитивних уявлень про самого себе. Дуже важливо
навчитися слухати одне одного.
Діти виконують танок, співають
пісню. Після цього вони залишають батьків і вчителів.
ВИХОВАННЯ У СІМ'Ї
(ВИСТУП КЛАСНОГО КЕРІВНИКА)
Діти — головне багатство родини. Невипадково успішний український землевласник,
за словами Пушкіна, «богат и горд не долгогривыми конями, не златом, данью крымских орд, не родовыми хуторами, прекрасной дочерью своей гордится старый Кочубей». Сімейне процвітання і щастя
можливі там, де є добре виховані та навчені діти.
Саме щасливі родини не тільки живуть щасливо, але
й дають успішний старт новим щасливим людям. При цьому батьки як працівники
центру управління польотом тривалі роки ведуть контроль за успішним виходом
своїх дітей на «космічну орбіту» і правильністю її траєкторії.
Раніше вважали, що родина поступається сучасній
системі освіти. Однак останнім часом у низці країн відбувається розуміння тієї
важливої ролі, яку відіграє родина для розвитку, виховання та навчання дитини.
Американці дійшли висновку, що найбільш могутнім засобом, що забезпечує успіх країни
на світових ринках, є
інститут родини.
Міцність родини в далекосхідних країнах, високий авторитет батьків, більша
слухняність дітей привели до того, що там масова освіта стала майже
«безвідхідним виробництвом». Набагато менший рівень браку в промисловому
виробництві Японії фахівці прямо пояснюють відповідальнішим ставленням
працівників до своєї праці, яких виховують з раннього дитинства. Крім того, із
володінням однаковим рівнем знань випускники японської й американської шкіл
насправді мали якісно різний рівень підготовки. Секрет полягав у принципово
іншій ролі, яку відігравала матір у вихованні дітей.
Японська мати починає готувати свою дитину з трьох років
до відвідування школи. З першого ж шкільного дня вона обмінюється з викладачами
записками щодо навчання сина чи доньки, що дозволяє вчасно корегувати виконання
домашніх завдань і заняття у школі.
Відомо, що у випадку хвороби дітей деякі японські
матері займають їхнє місце в шкільному класі й повторюють шкільний урок удома.
Таке ставлення до навчання приводить до того, що жоден урок не буває
пропущеним.
Міцним знанням японців сприяє і їхнє ставлення до
матеріальних потреб дітей. Японські батьки видають своїм дітям незначну суму
грошей, щоб вони не відволікалися від навчання.
Старшокласники, які поєднують трудові заняття із
навчанням, не можуть надавати достатньо уваги навчанню. Крім того, трудова
діяльність, якою зайняті підлітки, як правило, дає їм не ті знання і навички,
що їм знадобляться на майбутнє. Професійна майстерність у сфері дрібної
торгівлі і послуг сприяє виникненню у підлітків прийомів шахрайства, які вони
потім активно використовують під час навчання у школі. У результаті середній бал
випускників щороку знижується.
Відповідальне ставлення до навчання у середній
школі викликає також свідоме бажання продовжувати освіту.
Соціологи підрахували, скільки часу батьки зазвичай
проводять зі своїми дітьми протягом дня. Виявилося — менше 10 хвилин (напевно,
й у нас теж недостатньо приділено часу дітям). Вкладення у дітей зусиль і часу
є найвигіднішим. За годину, проведену вами з дітьми в бесідах, іграх, домашніх
господарських справах, ваша дитина пізнає для себе щось нове чи отримає імпульс
до вивчення нового, чи принаймні закріпить наявні в неї знання і навички. За
цей час вона одержує радість від спілкування з вами і їй менше захочеться
шукати альтернатив родині. Такого результату буде досягнуто, якщо з дітьми
займаються не через силу.
Тільки
авторитет родини здатний розвити в дитині віру в надійні цінності знань і
культури і водночас запобігти відчуженню, яке неминуче виникає між людьми
різних поколінь.
Шкільні знання і суспільна
культура швидше і глибше проростають у людській свідомості, що культивується у
«сімейному парнику». Тому майте на увазі, що зайва година без телевізора,
присвячена своїй дитині чи онуку, обов'язково буде відплачена сторицею. Ваші
пояснення математичного прикладу допоможуть їй подолати страх перед складною
наукою. Вашу розповідь про Велику Вітчизняну війну або Чорнобиль вона сприйме
як незаперечне свідчення очевидця. Спогади про ігри, лісові прогулянки довго
зігріватимуть вашу дитину під час її самостійного «космічного польоту».
Коли ви віддаєте свої сили
дітям, натомість одержуєте вихованих і освічених людей, сильних духом, розумом
і тілом.
Досвід переконує, що жодні виховні заклади, навіть
найкращі, не можуть виконувати роль, яку відіграє сім'я у вихованні дітей.
Саме родина допомагає подолати
життєві випробування, дає реальну підтримку, вселяє віру у власні сили.
Сім'я — це школа життя, місце,
де вивчають життєвий досвід, а навчання триває близько 18 років. Дітей у
стінах цього навчального закладу можна порівняти зі шматками глини. Чим
старшими вони стають, тим більше не піддаються «обробці», хоч «гончар» не
перериває процесу формування, намагається використати всі до останнього резерви
пластичності матеріалу, ще здатного набувати бажаної форми. Не минає і дня без
того, щоб батьки не наклали відбиток на дитячі душі своїми висловлюваннями,
оцінками, способами поведінки і повчання. Усе це одного чудового дня підсвідомо
ввійде в їхні звички.
Які знання необхідні для
успішного виховання в родині? Це, насамперед, знання психології. Саме вони
дають можливість збагнути об'єктивні закономірності розвитку дитини, специфіку
про-„ явів цих закономірностей у різні вікові періоди; зрозуміти
індивідуальність дитини.
ПСИХОЛОГІЧНІ ОСОБЛИВОСТІ ВИХОВАННЯ У СІМ'Ї
Сучасний життєвий ритм
стрімкий і напружений, тож сім'я має бути притулком для душі, місцем переходу
до стану розкутості, зняття психологічного напруження. Сприятлива сімейна
атмосфера передбачає добре, дбайливе, уважне ставлення одне до одного усіх
членів родини.
Не таємниця, що конфлікти в
родині — наслідки нерозуміння. Дорослі не завжди вміють установлювати
довірливі взаємини з дітьми, а діти в підлітковому віці раптом «розучуються»
адаптуватися до сімейної атмосфери.
Найпоширенішими помилками
батьків у взаєминах із дитиною є авторитетне нав'язування власної думки або
способу дії, зневажливе ставлення до оточення дитини, ігнорування її проблем.
Часом батьки забувають своє дитинство й себе в отроцтві та юності, й тому не
розуміють власних дітей, їхніх вчинків.
А діти не розуміють батьків.
Звісно, батькам підлітків треба пам'ятати, що дітям важлива не стільки опіка,
скільки дружня порада, розумне керівництво. Важливо бути цікавим і необхідним
дитині.
Важливо порівнювати поведінку,
взаємини учня у різному оточенні. Якщо в школі і вдома поведінка різна (у школі
дитина слухняна, а вдома ні), то причина цьому найімовірніше — вдома, у
сімейних відносинах.
А якщо дитина скрізь
поводиться недобре, то причина, очевидно, криється у природі особистісних
якостей дитини.
Якою ж має бути тактика
дорослих, зокрема батьків, у відносинах із такими дітьми?
Поради психолога для батьків
1.
Необхідно
спиратися на позитивні риси особистості.
2. Показувати власний приклад
позитивної поведінки, не допускати розходження між словами і власними діями.
«Роби, як я», а не «роби, як я кажу».
3.Оцінювати не особистість, думки, емоції дитини,
а її поведінку.
4. Відзначати
позитивне в житті.
5. Жити «тут і
сьогодні», не згадувати без особливої потреби негативні ситуації з минулого.
Не жити замість дитини, але перебувати поруч, щоб допомогти за потреби.
Правила покарання від Володимира Леві
·
Покарання
не має шкодити здоров'ю дитини — ні фізичному, ні психічному. Більше того,
покарання повинно бути корисним.
·
Якщо
є сумніви, покарати чи ні,— не карайте. Навіть якщо вже зрозуміли, що надто
м'які, довірливі й нерішучі. Жодних покарань «про всяк випадок».
·
За
один раз — одне. Навіть якщо провин велика кількість, покарання може бути суворим,
але тільки одне за все одразу. Покарання — не за рахунок любові, щоб не
трапилося, не обмежуйте дитину в схваленні й нагороді на які вона заслуговує.
·
Строк
давності. Краще не карати, ніж карати із запізненням. Такі покарання не дають
можливості дитині стати іншою.
·
Покараний
— пробачений. Інцидент вичерпано. Сторінку перегорнуто. Про старі гріхи
жодного слова. Не заважайте життю спочатку.
·
Без
приниження. Щоб не сталося, якою б не була провина, покарання не повинно
сприйматися дитиною як перемога нашої сили над її слабкістю, як приниження.
Якщо дитина вважає, що ми несправедливі, покарання подіє тільки в зворотній
бік.
·
Дитина
не повинна боятися покарання. Не покарання вона має боятися, не гніву нашого,
а нашого засмучення. Необхідно прийняти як реальність, що дитина не досконала,
вона не може не засмучувати тих, хто її любить.
ТРЕНІНГ
Вправа «Образ»
Тривалість — 10 хв. Учасники: батьки й діти.
Учасників слід об'єднати у вісім груп за казковими
героями (окремо батьки й діти).
Завдання для батьків:
1) створити образ щасливої дитини;
2) створити образ ідеальної родини;
3) створити образ щасливих батьків;
4) створити образ ідеальної дитини.
Завдання для дітей: розіграти у ролях подані ситуації
та дати пояснення.
Вправа «Меморандум»
Тривалість —- 10 хв.
Учасники: батьки й діти.
Об'єднати учасників у
чотири групи:
* учасники першої та другої групи — батьки
— розробляють меморандум батьків до дитини «Я хочу, щоб
моя дитина...»;
* учасники третьої та четвертої
групи — діти — розробляють меморандум дітей до
батьків «Я хочу, щоби мої батьки...».
РЕФЛЕКСІЯ «КОЛО ПОБАЖАНЬ» ........
Звучить пісня Алли Кудлай «Мамина сорочка». Ведучий роздає пам'ятки для
батькам. Діти й дорослі разом стають у коло, наспівують пісню і виконують
певні рухи.
Пам'ятка для батьків
* Любіть свою дитину такою, якою
вона є, а не за її досягнення та успіхи.
* Не порівнюйте її з іншими дітьми.
Порівнюйте дитину із собою (такою, як вона була вчора і, можливо, буде
завтра).
* Не сваріть, а тим паче не
ображайте дитину в присутності чужих людей. Поважайте її почуття і думки. На
скарги з боку оточення відповідайте: «Дякую, ми вдома обов'язково поговоримо на
цю тему».
х Засуджуйте не саму дитину, а її
вчинок.
* Навчіть дитину розповідати про свої проблеми.
Обговорюйте з нею конфліктні ситуації, які виникають з однолітками та
дорослими. Щиро цікавтеся її думкою, лише так ви зможете сформувати в неї
правильну життєву позицію.
* Постійно спілкуйтеся з дитиною.
Нехай вона розповість вам, як провела день. Слухайте уважно, ставте запитання,
щоб дитина відчувала, що це вам справді цікаво.
* Залучайте дитину до обговорення
сімейних проблем, вислуховуйте та обговорюйте її думку.
* Не формуйте взаємини на заборонах. Завжди пояснюйте
причини ваших вимог, якщо можливо, запропонуйте альтернативу. Повага до дитини
зараз — фундамент шанобливого
ставлення до вас тепер і надалі.
Немає коментарів:
Дописати коментар