неділя, 20 березня 2016 р.


Українська література, 9 клас

Тема: Кохання та зрада, щастя чи крок до смерті. (Трагічна доля жінки-        покритки поеміТ.Г.Шевченка «Катерина»)

Мета: проаналізувати  поему Т. Шевченка, осмислити становище жінки в кріпацькій Україні, охарактеризувати образ героїні; сформувати в учнів поняття про кохання та зраду, показати їх вплив на життя людини на прикладі поеми  «Катерина»; розвивати аналітико-синтетичне мислення і мовленнєву культуру учнів; виховувати шанобливе ставлення до жінки, матері; почуття доброти, милосердя, совісті.

Очікувані  результати: учні знають зміст твору, вміють аналізувати його, характеризувати героїв, визначати проблематику твору,  висловлювати власні думки з приводу прочитаного.

Обладнання: портрет письменника, видання творів, ілюстрації до них; музичне супроводження ; пам’ятки з правилами.
                                                   
Епіграф:
Жіноча доля, хто її не знає,
Жіноча доля, хто її збагне…
А.Демиденко
Хід уроку
 І. Організаційний момент.
1. Вправа «Унісон».
Інструктаж: Учитель починає плескати двічі в долоні і двічі по стегнам, задаючи темп. Учні по черзі підхоплюють його. Створюється атмосфера унісону в музиці.
 2. Повторення правил, за якими працює клас.
                          ПРАВИЛА:
                     1. Доброзичливість.
           2. Не перебивай того, хто говорить.
                       3. Активність.
                  4. Конфіденційність.
             5. Чесність і правдивість.
                       6. Тут і зараз.
          7. Не оцінюй, не давай поради.

ІІ. Актуалізація опорних знань учнів.
Оголошення теми і мети уроку
1.     Прослуховування аудіозапису « Не тополю висоую…» на слова Т. Шевченка.
Вчитель. Ви вже зрозуміли, що мова в нас піде сьогодні про жіночу долю, тому тема нашого уроку…(запис теми)
2. Робота з епіграфом.
3.Інтерактивна вправа «Асоціативний кущ».
·                                З чим асоціюється у вас слово кохання? Чому? (обговорення)
·                                З чим асоціюється у вас слово зрада? Чому?(обговорення)
·                                Яке значення ви вкладаєте у слово щастя?
4. Учитель читає поезію «Щастя»
- У чому , на вашу думку, полягає  щастя матері?
ІІІ. Сприйняття і засвоєння учнями навчального матеріалу
1. Вступне слово вчителя. Сьогодні ми розглянемо твір Т.Г.Шевченка, у якому він порушив проблеми соціальної нерівності, нещасливого кохання та сімейних стосунків, трагічної долі жінки-покритки, сирітства та розбещеності панів. Поет завжди відстоював загальнолюдські цінності, особливо безпомічних жінок і дівчат, які зазнавали утисків з боку панів та москалів.
Жінка приходить у світ давати життя, за це її і обожнював поет. Тема материнства у творчості Шевченка оповита ореолом святості і любові. Рано залишившись без матері, поет усе життя згадував її найтеплішими, найпроникливішими словами. Тому жіночі образи у  його поемах – це духовне вивищення жінки: сходження від побутового до онтологічного, від буденного до вічного.
Для Т.Шевченка жіноча недоля була не просто однією з тем творчості, а згустком крові, що запеклася в його серці.  І дівчина-наймичка, і покритка, і вдова, і мати, що народила кріпака, — це символ долі всіх українок, які злилися в поезії Кобзаря у величний, багатостраждальний образ України-матері. Доля кріпачки у Шевченкових творах завжди трагічна, бо такою вона була в жінок, які зустрілися в поетовому житті. Це і рідна мати, це його рідні сестри Катря, Ярина та Марія, це, зрештою, його трепетна юнача любов Оксана Коваленко, котру, як і героїню поеми “Катерина”, зганьблено. Отже, жіноча недоля для  великого  Кобзаря є не тільки загальнонаціональною, а й особистою трагедією.
2.     Словникова робота.
Перед вами лежить словничок термінів, які знадобляться нам на уроці. Давайте ознайомимося з ним.
Словник
Честь .1.Добра, незаплямована репутація, авторитет людини, її чесне ім’я.
2. Невинність, цнотливість( про жінок)
Цнотливий. 1. Який не втратив невинності, непорочності. 2.Доброчесний, сповнений чеснот.
Мораль. Система норм і принципів поведінки людей у ставленні один до одного та до суспільства.
Розважливий. Здатний зважувати, розмірковувати, діяти під впливом розуму, а не емоцій, почуттів.
«Покритка». Это имя носит женщина, утратившая свою девичью честь. Обычай, о котором говорится, требует покрыть голову платком той дивчины , которая имела несчастье лишится невинности. Это знак того, что виновная в потери девичьей чести должна примкнуть к разряду замужних женщин, но под особым именем покрытки, тоестьопозорившей себя и свой род и которую односельчане презирали. Ее никто не имел право взять замуж. (З журналу «Киевская старина», 1882р.)
Байстрюк. Зневажливе, лайливе, позашлюбний син.

3.     Гра «Карусель.
Вчитель. Давайте пригадаємо поему «Катерина» і її головну героїню. Якою ви побачили Катерину, коли читали поему? Перед вами аркуш паперу. Передаючи його один одному, запишіть по одній рисі, утворюючи асоціативне гроно.

4. «Кольорова асоціація». Відобразити в кольоровій гамі  етапи страждань Катерини  Т.Шевченка. (Пояснити сюжетні асоціації у вибраних малюнках, спираючись на зміст поеми.)

5. Міні-круглий стіл  ( або Мікрофон)
Дати обґрунтовану і лаконічну відповідь на запитання
-   Коли кохання стає причиною горя?( Побудоване на брехні, не щире, таємне)
-    Про що, на думку Шевченка, має думати кожна дівчина?( Про власну гідність ,честь роду)
-   Чиможна вважати Катерину з однойменної поеми Т. Шевченка жінкою легкоїповедінки?
-   Коли Катря залишає свого сина «на шлях положила», чи думає вона про нього? Чому?(У розпачі Катерина не думає про сина, у горі вона залишає його, переважають емоції, страх)
-   Чому Шевченко «не дає» померти дитині? Яке його майбутнє?( У малого Івася немає майбутнього, він поводир у сліпого кобзаря, «сіромаха»)
-   У чому полягає актуальність проблеми, порушеної поетом у творі «Катерина»? Актуальність поеми в питаннях відданості, вірності своєму коханню, відповідальності за власні вчинки)
-   Яким чином соціальне становище, суспільство впливало на умови життя простого народу?
-   Дослідники вважають образ Катерини узагальненим, як вважаєте ви?(Це був не поодинокий випадок – зведення дівчини москалем, її трагічна загибель)
-    Прослухайте уривок«Сидить батько кінець столу на руки схилився», «стара мати  за сльозами ледве  вимовляє доні».
Питання для обговорення :
-   Які почуття переважають у ставлення батьків до Катерини: любов, розпач, зневага? Чому Катерина нічого не відповідає батькові?(Батьки у розпачі, ніколи вони не зможуть пробачити своїй доньці, вони «відгортають її» від сім`ї, роду)
6. Творча робота. Складання сенкану.
7. «Мозковий штурм». Оживіть дерево.
Вчитель. Катерина закохана, наївна, покинута, вигнана – кидається у воду. Чи могла вона обрати інше рішення? Діти, перед вами символічне дерево життя Катерини. Воно має 8 гілок. Зараз наше дерево сухе, мертве, але ви можете його оживити за допомогою своїх відповідей. У вас на столі ви знайдете зелені листочки. Кожен із вас має написати інше рішення для Катерини, крім самогубства.
Підсумок: наше дерево ожило від того, що ви знайшли інший вихід з ситуації, в якій опинилась Катерина. Запам’ятайте, як би не склалась ситуація у вашому житті, Як би вам не здавалось, що все скінчено, завжди знайдуться люди, які допоможуть, які готові бути з вами поруч. Завжди є інший вихід!!!
ІV. Підведення підсумків. «Прес-конференція»
-   Чи могли батьки Катерини, враховуючи той час, вчинити по-іншому?
-   Спроектуйте ситуацію на наш час і дайте відповідь: як би вчинили сучасні батьки в більшості випадків?
-   Шевченко описує долю байстрюків такими словами: «На кого собаки на вулиці лають? Хто голий, холодний під тином сидить? – Чорняві байстрята. Одна його доля чорні бровенята, та й тих злії люди не дадуть зносить» . Спроектуйте ситуацію на наш час і скажіть, як себе почуває позашлюбна дитина зараз?
-   Як ви ставитесь до народження дітей до шлюбу?
Вчитель. Погодьтеся, що проблема стосунків між хлопцями і дівчатами була актуальною завжди. Нашій Катерині не вистачило сили, моральності, обережності, розважливості. Але ми її не засуджуємо. Мета нашого уроку – спроектувати ситуацію на сучасність. Адже сучасне життя таке складне і жорстоке для вас. Зваблює через мас-медіа, інтернет, реклами, журнали. Навчіться в подібній ситуації вчиняти розважливо, продумано, відповідально, розуміючи про наслідки: хвороби, психологічні травми, небажані діти, яким важко стати щасливими в цьому житті.
Сьогодні на уроці ми усвідомили, чому так Шевченко вболівав за долю жінок. Сподіваємось, що дівчата в подібній ситуації чинитимуть більш розважливо, обережно, як Катерина, а хлопці більш відповідально, ніж москаль. Усвідомте, що в будь-якій ситуації не можна приймати таке рішення , як Катерина. Найцінніше – це ваше життя.
V. Домашнє завдання. Написати твір-мініатюру  «Майбутнє Івася» за поемою Т.Шевченка «Катерина», прочитати поему «Наймичка»



Немає коментарів:

Дописати коментар